J.W Martin header

J. V. MARTIN, DEN SIDSTE AVANTGARDIST
Retrospektiv udstilling 
8. august - 20. september 2020

Fernisering fredag den 7. august kl. 17-19. 
Udstillingen åbnes af professor i politisk æstetik, Mikkel Bolt & formand for Kultur og Fritidsudvalget, Frederiksberg, Nikolaj Bøgh
 
Situationisten fra Øster Tørslev - J. V. Martin (1930-93)
Situationistisk Internationales nordeuropæiske hovedkontor lå i Øster Tørslev.
Men hvordan kunne en lille jysk flække uden for Randers blive udvalgt af situationismens fader og hovedteoretiker, franskmanden Guy Debord? Svaret er J. V. Martin. En af landets vigtigste situationistiske avantgardekunstnere, som både i sin levetid og den dag i dag stadig er stort set ukendt. Det skal denne første retrospektive særudstilling på Sjælland med værker fra hele Martins vidtfavnende karriere nu lave om på.
 
J. V. Martin (født Martin Viktor Jeppesen) var en af vores mest kompromisløse avantgardekunstnere, selvom han aldrig blev alment respekteret som billedkunstner.

I sin hjemby, Randers, husker de fleste ham som den drikfældige og højtråbende rebel, som falbød sine værker for øl på byens bodegaer. På Randers Kunstmuseum blev hans flåde-collager afvist som fiduskunst og hans Cobra-inspirerede og spontanistiske aktionsbilleder anset for letkøbte.

Martin spillede imidlertid en vigtig rolle, som kunstner, forfatter og revolutionær tænker både internationalt og herhjemme. I 1961 kom han gennem sine kunstnerkolleger Asger Jorn og Jørgen Nash med i avantgardegruppen situationistisk Internationale. Efter eksklusionen af Nash og en række andre medlemmer blev Martin udråbt af Guy Debord, som talsmand for situationistisk Internationale i Skandinavien, og indtil gruppens officielle opløsning i 1972 fungerede han som redaktør for tidsskriftet “Situationistisk Revolution” fra sit hjem i Øster Tørslev ved Randers.

Hos Martin bliver avantgardens kritik af institutionen, vanetænkningen, kapitalen og den omsiggribende billedverden udtrykt i markante vendinger, skøre påfund, provokerende happenings og i et legende billedsprog og tilgang til livet. En tilgang han holdt fast i til sin død, over 20 år efter opløsningen af bevægelsen.

Ved at vise et bred udvalg af værker; fra de tidlige figurative oliemalerier, til hans berømte “Gyldne Flåde”, flere ikoniske skulpturer og masseproducerede papirværker til de sene malerier i primært blå, rød og sort er det ønsket at skabe en udstilling, der yder kunstneren retfærdighed og tilrettelægges i hans ånd - fuld af humor, leg, røverhistorier og radikal politisk stillingtagen.

Situationisternes vedvarende kritik af systemer og institutioner og deres insisteren på kreativitetens grænseoverskridende potentiale er mere relevant end nogensinde.
Det er sigtet at man via formidlingsmateriale og arrangementer kan åbne op for en diskussion om kunstens fallit og potentiale i det senkapitalistiske samfund.

Udstillingen er støttet af 15. Juni Fonden & Frederiksberg Kommune 

Udstillingen er kurateret af cand.mag. i Moderne Kultur & Kulturformidling, Anne Neimann Clement i samarbejde med kunsthistoriker Gitte Hüttel.

Hør udstillingens kurator Anne Neimann Clements radiodokumentar om J.V. Martin her


Al Masson: On Closing Up
26. september - 8. november 2020

På udstillingen On Closing Up udfoldes fortællingen om en udfordret kunstner, der udfoldede sit liv og værk i Møsting Hus & på Frederiksberg i slutningen af det 19. århundrede.
Udstillingen er mixed media, bestående af bl.a. maleri, keramik og forskellige installatoriske elementer, der er medskabende for fortællingen om et eksistentielt udfordret kunstnerindivid, der grundet sin seksuelle orientering testede datidens normer og konventioner.


Jóhan Martin Christiansen og Hansina Iversen: Speaking in Tounges
14. november - 20. december 2020

Med udgangspunkt i hvert sit kunstneriske udtryk og materiale, hhv. maleri og skulptur, vil billedkunstnerne Jóhan Martin Christiansen og Hansina Iversen udfordre hver deres respektive praksis i en fælles værkskabelse til udstillingen i Møstings Hus.

Således er mødet, og den dialog dette forudsætter udstillingens omdrejningspunkt og rejser ganske følsomme, men også kritiske spørgsmål til, hvordan vi håndterer mødet og samtalen i mere kropslig, kulturel og samfundsmæssig forstand. Selve værkskabelsen tager derfor form af en undersøgelse af muligheder og begrænsninger i et konkret samarbejde, samt en udforskning af skæringspunktet mellem maleri og skulptur, fladen og det rumlige. Flere af værkerne produceres inden udstillingsperioden, men vil først tage endeligt form i de intime udstillingsrum , hvor den fælles værksskabelse ender som én samlet totalinstallation.

%MCEPASTEBIN%