IngeEllegaard webcover

INGE ELLEGAARD - en retrospektiv udstilling
BLOMSTER OG FLYVEMASKINER
11. august - 7. oktober 2018


Møstings Hus

Andebakkesti 5, 2000 Frederiksberg
Tir. - søn.: 11 - 16 (man. lukket)
Fri entré

Fernisering: Fredag d. 10. august kl. 17 – 19 i Møstings Hus.
Udstillingen åbnes i Møstings Hus med tale ved professor Claus Carstensen.

”Det kunne have været så smukt og så rigtigt… ” 

Hvis ikke lige det var for den lille generende detalje, irritationsmomentet, der gør, at vi må se efter en ekstra gang, kunne Inge Ellegaards billeder af blomster, fisk, fly og bier virke banale.

Men i virkeligheden er Ellegaards malerier alt andet end det.
Inge Ellegaard brød igennem i starten af 1980’erne som en del af det såkaldt ’unge vilde’ maleri med sin stærke personlighed og billeder af rigt varierede temaer og skurrende detaljer, der lurer lige midt i det tilsyneladende pæne og banale. ”Det mystiske ligger i det synlige”, fortæller Ellegaards billeder os, når de snedigt leder os til at revurdere vores første opfattelse.

For under motiverne, og bag de umiddelbart velordnede komponenter, åbner Inge Ellegaard for et rum af oplevelser. Noget skurrer i detaljen. Og ser vi nærmere på hendes malerier, bliver vi opmærksomme på, at det, vi troede vi så, ikke er billedets virkelighed. I Inge Ellegaards malerier hersker andre regler. Regler, som kunstneren selv har udformet.

Elementer balanceres ind i nye sammenhænge. En malemåde gør blomstermotiverne levende som kroppe. Bier gør maleriets ellers så statiske komposition levende. Roser er hvide på en rød baggrund – og netop ikke omvendt.

Inge Ellegaard har efterladt sig et livsværk af koloristisk talent. Et livsværk, der giver nyt liv til motiver, som ellers syntes tyndslidt af kunsthistorien. Ellegaards uafrystelige ubalancer og vanitassymboler demonstrerer advarende, hvordan det smukke ikke altid er smukt - og hvordan noget mere gemmer sig akkurat foran os, hvis vi ellers åbner øjnene.

Udstillingen på Møstings Hus, kurateret af kunsthistoriker og tidligere museumsdirektør for Oluf Høst Museet Jens Henrik Sandberg, kaster nyt lys på en væsentlig kunstner fra ’De Unge Vilde’, som vi gør klogt i hverken at glemme eller overse.

OM KUNSTNEREN

Inge Ellegaard var en af De nye Vilde i 1980erne. Allerede på gennembrudsudstillingen Kniven på
hovedet i 1982 var hun optaget af forførelse både malerisk, i motiverne, i forhold til beskueren, og som tankefigur inspireret af postmoderne
filosofi. Hurtigt vendte Ellegaard sig mod de klassiske myter, der bruges som grundfortællinger til fortolkning af nutiden, ofte ved at flere forskellige
stilarter blandes i samme maleri. Sideløbende har hun arbejdet som illustrator både af egne udgivelser og blandt andre for digteren og
filosoffen Per Aage Brandt. Da Inge Ellegaard, f. 1953, døde i 2010 blev der pludselig stille omkring kunstneren. Hun efterlod sig en karriere, der var godt i gang, men også en række billeder, der stadig står som et markant personligt udtryk.

 
ARRANGEMENTER I UDSTILLINGSPERIODEN

  • Onsdag d. 12. september kl. 17 – 18.30
    Art talk om Inge Ellegaard: Kamma Overgaard Hansen, ph.d. i ’De Unge Vilde’, vil udfolde udstillingen med sit oplæg om Ellegaards særlige måde at forholde sig til kunsthistorien og dens mesterværker på. Et oplæg, der også kommer nærmere ind på, hvordan Ellegaard placerer sig i opfattelsen af den maskuline og rebelske boheme-persona, man så ofte har beskrevet den ’unge og vilde’ kunstner som.

    Fri entré. Begrænsede pladser: Tilmelding nødvendig på:

  

KONTAKT

For yderligere oplysninger og pressefotos kontakt venligst udstillingsinspektør Line Brædder på telefon: 69138090 eller mail:

Find yderligere information om kunstneren på hjemmesiden: www.ingeellegaard.dk

 

 

 

 

 

 

PRESSEMEDDELELSE

Milena Bonifacini og Bodil Nielsen ”I HUS”

6. januar – 11. februar 2018

Møstings Hus

Andebakkesti 5, 2000 Frederiksberg

Tirs.-søn.: 11 - 16 (man. lukket)

Fri entré

Fernisering fredag d. 5. januar 2018 kl. 17-19. Udstillingen åbnes af Borgmester Jørgen Glenthøj.

Det er et tilsyneladende hjemligt miljø, der møder én, når man træder ind Milena Bonifacinis og Bodil Nielsens aktuelle udstilling I HUS. Ved at anvende møbler og tekstiler samt andre genkendelige dagligdagsgenstande har Bonifacini og Nielsen skabt en installation i Møstings Hus’ lavloftede rum, der vækker genkendelighed. Men samtidig tilføjer de mere eller mindre definerbare værkformer af skulpturelle objekter og tekstiler en følelse af kunstneriske halvfabrikata.

I værkernes særlige stoflighed og detaljer kan besøgende studere og aflæse genkendelige elementer, der dog i kraft af værkernes udformning og materialitet får en nærmest abstrakt karakter. Der opstår i denne paradoksale relation en betydningsmæssig flydende zone, og som besøgende kan man fyldes med en undren over kollisionen mellem hverdagsgenstandene, de kuriøse kunstobjekter, farverne og ikke mindst skalaforholdene. Udstillingen peger med sin titel og sine referencer på den hjemlige sfæres teatralske og æstetiske potentialer, og giver den besøgende et nyt blik på genkendelighedens iscenesættelse.

Begge kunstnere har i en årrække arbejdet med at lade maleriet træde ud af egne rammer for i stedet at udstrække sig i rummet. I Bonifacinis tilfælde ved at lade organiske former materialisere sig uden for maleriets rum i form af papmachéfigurer og malede objekter. Nielsen har inden for de seneste år arbejdet med at lade former og farver udfolde sig i rummet som blomsterbede eller bemalede gulvtæpper.

Bonifacini og Nielsen præsenterer sammen et elastisk værkbegreb, hvor det ophøjede, det kropslige og det stoflige støder sammen og skaber en legende og eventyrlig scene, hvor det hjemmevante forrykkes og antager uventede former.

OM KUNSTNERNE

Milena Bonifacini (f. 1963, Peru) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi 1982-89 og cand.phil fra Skolen for Teori og Formidling 1991. Af tidligere udstillinger kan nævnes soloudstillingen ”Fatto a Mano”, Banja Rathnov Galleri og Kunsthandel 2016 (præmieret af Statens Kunstfond), ”Milena Bonifacini” på Johannes Larsen Museet 2010, ”Formløshedens form” på Randers Kunstmuseum 2008 og ”stjerne sok blis” på Overgaden – Institut for Samtidskunst 2003 (præmieret af Statens Kunstfond). Bonifacini bor og arbejde i Nyborg.

Bodil Nielsen (f. 1957, DK) er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi 1986-93 og Jan van Eyck Akademie, Maastricht, Holland. 1991. Af tidligere udstillinger kan nævnes ”Virkeligheden (indeni)” på Vestjyllands Kunstpavillon 2015, ”Minimal Baroque” på Rønnesbækholm 2014 (gruppeudstilling) og ”Til vægs” på Charlottenborg 2009 (gruppeudstilling). Bodil Nielsen modtog i 2013 Eckersberg Medaillen for sine mangeårige eksperimenterende undersøgelser af farvens form, udstrækning og lys i en malerisk kontekst. Nielsen bor og arbejder i København.

KONTAKT

For yderligere oplysninger og pressefotos kontakt venligst museumsinspektør Sille Brethvad på telefon: 3073 8030 eller mail:

ÅBNINGSTIDER
Tirsdag-søndag 11-16
Fri entré

UDSTILLINGER GENVEJE ÅBNINGSTIDER FLERE OPLEVELSER KONTAKT FØLG OS
Kommende                 
Presse                        
Foto og Film
Nyhedsbrev
Tirsdag-søndag 11-16
Lukket i juli                      
Frederiksbergmuseerne
Museumsruten
Læs om fællesbillet
Andebakkesti 5, 2000 Frb +45 69 13 80 90

facebook icon Instagram Logo QualiT Reviews